mesimarjasi

Kotihoidon yritys on oivaltanut, mitä 2020-luvun johtajuus on, ja siitä syntyvä henki näkyy koko porukassa

Maarit Hytti Mesimarjan autossa

27.5.2024

Kotihoitoa tarjoava Mesimarja aloittaa toimintansa Etelä-Pohjanmaalla ja hakee lähihoitajia usealle eri paikkakunnalle. Työtyytyväisyydestään tunnettu Mesimarja tuo mukanaan uudentyyppisen toimintamallin, jossa satsataan työhyvinvointiin ja työn joustavuuteen.

Mesimarjalla on ymmärretty, että tulee toimia toisin, jotta työntekijät voivat hyvin ja yritys voi menestyä. Uusia mesimarjalaisia kannustaa mukaan uudentyyppinen toimintamalli, jossa työvuorot suunnitellaan joustavasti. Työvuorojen määrään, ajankohtaan ja sijaintiin pääsee itse vaikuttamaan. Työkulttuuri on arvostava – työntekijöihin luotetaan ja heitä kuunnellaan. Apua on helppo pyytää ja saada yhteisön ollessa tiivis ja toimiva.

– Tieto positiivisesta toimintatavastamme on kiirinyt, ja olemme erittäin iloisia, että voimme laajentaa toimintaamme tänne ja kasvattaa mesimarjaperhettämme, sanoo Mesimarjan toimitusjohtaja Ville Vuolukka.

Yksi Mesimarjan kotihoidon työntekijöistä on lähihoitaja Maarit Hytti, joka viihtyy työssään mainiosti.

–  Pidän tärkeänä, että hoitajan työtä arvostetaan ja siitä puhutaan positiivisesti. Mesimarjassa tämä näkyy työn johtamisesta lähtien. Sanoisin, että on oivallettu mitä 2020-luvun johtajuus on, ja siitä syntyvä hyvä henki näkyy koko porukassa. Koen olevani onnekas, Maarit kehuu.

Kuukausittaiset virkistyspäivät ovat osana toimintaa

Hyvinvointiin panostaminen näkyy myös työtyytyväisyyskyselyn tuloksissa: Mesimarjalaiset suosittelisivat työpaikkaansa ystävälleen yleisarvosanalla 9,81 asteikolla 1–10. Kysyttäessä asiakkailta, kuinka todennäköisesti suosittelisit Mesimarjan palveluita, tulos oli 9,5.

– Hyvinvoiva työntekijä tarjoaa parasta mahdollista palvelua myös asiakkaalle. Kulttuuriimme kuuluu, että työ joustaa ihmisen oman elämän tarpeisiin. Uskomme vahvasti, että ihmisläheisyyteen ja työntekijöiden hyvinvointiin perustuvat arvomme tekevät Mesimarjasta vetovoimaisen työpaikan, toteaa Ville.

Kotihoidon työ on itsenäistä ja sen vastapainoksi halutaan rakentaa ja vaalia yhteisöllisyyttä. Jokaisella toimintapaikkakunnilla järjestetään kuukausittaisia virkistyspäiviä, joihin kaikki työntekijät ovat tervetulleita.

– Meille on tärkeää, että Mesimarjaperheessämme kaikki tulevat tutuksi toisilleen. Virkistyspäivissä teemme hauskoja asioita yhdessä ja tutustumme toisiimme. Ohjelma on vaihdellut laidasta laitaan pulkkamäestä saunalauttaan ja leffaillasta karting-ajeluun, Mesimarjan toinen perustaja Lauri Oksanen kertoo.

Toiveissa on nyt löytää uusia mesimarjalaisia vahvistamaan eteläpohjalaista kotihoitoa.

– Yhteistyö hyvinvointialueen kanssa on lähtenyt käyntiin erittäin hyvissä merkeissä. Mesimarjan toimintamalli ja arvot istuvat eteläpohjalaiseen ajattelumaailmaan, iloitsee Lauri.

Mistä kaikki sitten aikanaan alkoi?

Mesimarjan tarina alkoi, kun Ville Vuolukka ja Lauri Oksanen – kaksi sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisestä innostunutta – yhdistivät voimansa. Ville oli työskennellyt pitkään alalla ensihoitajana ja hengityshalvauspotilaiden hoitotiimeissä ja pohtinut, miten luodaan aidosti hyvinvoiva työyhteisö. Vastauksena tähän on Villen mielestä ihmiset ja eritoten se, että ihmisillä on hyvä olla. Hyvinvoivassa työyhteisössä työntekijä tarjoaa myös parasta hoitoa asiakkaille.

Laurin osa tarinaa alkoi siitä, kun hänen oma äitinsä sairastui, mikä herätti ajatuksen luoda uudenlainen ihmiset yksilöinä huomioiva vastuullinen terveysalan toimija ja tuottaa palvelua, joka kelpaisi vaikka omalle äidille. Alusta asti lupauksena on ollut tarjota aidosti välittävää hoitoa asiakkaille ja työhyvinvointia tukeva yhteisö työntekijöille.

– Mesimarjaperhe on työyhteisö, jossa välittäminen ja ammattitaito kohtaavat päivittäin. Haluamme omalta osaltamme olla nostamassa hoitoalan ammattilaisten arvostusta, Lauri kertoo.

Mesimarjan tarkoituksena on tarjota laadukasta kotihoitoa, jossa tutut hoitajat luovat turvallisuutta ja jatkuvuutta asiakkaille. Kotihoitajien tärkeimpänä tehtävänä on huolehtia, että asiakkaan päivittäiset asiat sujuvat.

– Työni on vaativaa, mutta palkitsevaa – koen onnistumisia joka päivä. On hienoa nähdä, miten joskus asiakkaan huono mieliala muuttuu hymyksi mukavan juttelun ja töiden jälkeen, iloitsee Maarit.

Artikkeli on julkaistu alun perin Ilkka-Pohjalainen -lehdessä toukokuussa 2024.

Mesimarjasi Oy
Pyhäjärvenkatu 5 A-rappu 4krs.
33200 Tampere

Asiakaspalvelu 010 411 7700
info@mesimarjasi.fi

Y-tunnus 2913419-2
Sähköinen laskutus
Maventa 003729134192

JÄTÄ MEILLE
SOITTOPYYNTÖ

ANNA PUHELINNUMEROSI:

    2024-12-17T10:02:50+02:00